za stroną Muzeum Techniki i Przemysłu Kolejnictwa w Jaworzynie Śl.
Na podstawie Rozporządzeniq Ministra Infrastruktury z dn. 30 XII 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych pojazdów kolejowych.
1) posiada wymagane wykształcenie na danym stanowisku kolejowym;
2) posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną orzeczeniem lekarskim wydanym przez uprawnionego lekarza;
3) odbyła wymagane przygotowanie zawodowe na danym stanowisku kolejowym;
4) zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją egzaminacyjną, potwierdzony świadectwem zdania egzaminu kwalifikacyjnego;
5) zdała inny egzamin kwalifikacyjny, wymagany przy dodatkowych czynnościach na danym stanowisku kolejowym, potwierdzony odpowiednim świadectwem zdania egzaminu kwalifikacyjnego;
6) uzyskała autoryzację do pracy na danym stanowisku kolejowym;
7) posiada wydane przez pracodawcę upoważnienie do wykonywania czynności na danym stanowisku kolejowym potwierdzające znajomość specyficznych warunków pracy na tym stanowisku;
8) posiada staż pracy na innym stanowisku kolejowym lub przy wykonywaniu określonych czynności, jeżeli dla danego stanowiska kolejowego jest on wymagany;
9) posiada dodatkowe uprawnienia, jeżeli do wykonywania określonych czynności na danym stanowisku kolejowym są one wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
1) dyplom lub świadectwo potwierdzające wymagane wykształcenie;
2) dokumenty potwierdzające staż pracy na innym stanowisku kolejowym lub przy wykonywaniu określonych czynności, jeżeli dla danego stanowiska kolejowego są wymagane;
3) orzeczenie lekarskie potwierdzające zdolność fizyczną i psychiczną do wykonywania pracy na określonym stanowisku kolejowym, wydane przez uprawnionego lekarza.
1) szkolenie teoretyczne – polegające na zorganizowanym grupowym lub indywidualnym – w toku samokształcenia – zdobywaniu wiadomości w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności na danym stanowisku kolejowym, określonym programem przygotowania zawodowego i programem szkolenia, zakończone uzyskaniem dokumentu potwierdzającego ukończenie szkolenia teoretycznego w przypadku, gdy szkolenie to było wymagane w programie przygotowania zawodowego;
2) staż stanowiskowy – polegający na zapoznaniu z pracą na danym stanowisku kolejowym, której znajomość jest niezbędna do samodzielnego wykonywania czynności objętych przygotowaniem zawodowym;
3) szkolenie praktyczne – polegające na zorganizowanym zdobywaniu umiejętności praktycznych i poznaniu zakresu obowiązków poprzez wykonywanie czynności w określonej komórce organizacyjnej pracodawcy, na określonym stanowisku kolejowym, pod nadzorem wykwalifikowanego pracownika (opiekuna);
4) zajęcia próbne – polegające na samodzielnym wykonywaniu czynności lub ich części na stanowisku kolejowym pod nadzorem opiekuna.
2) dla stanowisk kolejowych: prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe oraz pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych – jednostki organizacyjne i typy pojazdów kolejowych z napędem, na których odbywało się przygotowanie zawodowe, oraz podać liczbę przejechanych kilometrów na tych pojazdach, z wyjątkiem pojazdów kolejowych specjalnych, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych, dla których należy podać liczbę godzin pracy na danym typie pojazdu kolejowego na torze zamkniętym.
Na podstawie Rozporządzeniq Ministra Infrastruktury z dn. 30 XII 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych pojazdów kolejowych.
Wariant A
kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy
pojazdów szynowych, mechaniki, elektroniki lub elektryki oraz po uzyskaniu
odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w
zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na
poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
naprawą lub eksploatacją pojazdów kolejowych.
Wariant B
eksploatacją pojazdów kolejowych.
wymagane jest odbycie modułu szkolenia obejmującego pracę przy czynnościach
prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe bez prawa do prowadzenia pociągu lub
pojazdu kolejowego w wymiarze co najmniej 60 dni.
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1) wykonywania czynności przygotowania do pracy i zdania po pracy pojazdu
kolejowego;
2) prowadzenia pojazdu kolejowego po linii kolejowej;
3) wstępnych oględzin technicznych pociągu i obsługi hamulca;
4) lokalizowania i wykrywania usterek w poszczególnych obwodach i urządzeniach;
5) obsługi aktywnych systemów zabezpieczeń i urządzeń radiołączności;
6) prowadzenia dokumentacji eksploatacyjnej i naprawczej.
1) część pisemna – opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu konstrukcji i
obsługi pojazdów kolejowych;
2) część ustna – znajomość: